Anak Adalah Apa Yang Mereka Makan

Ibu bapa yang ada anak kecil, jika anak-anak masih bersih daripada makanan dan minuman tidak berkhasiat, JANGAN SESEKALI DEDAHKAN mereka dengan makanan dan minuman perosak itu kerana anak adalah apa yang mereka makan.

  • Jangan sesekali MEMULAKAN memberikan jajan, keropok, aiskrim.
  • Jangan sesekali MEMULAKAN memberikan air-air manis.
  • BILA DAH MULA sekali, akan ada kali kedua, ketiga keempat dan seterusnya.
  • Pergi kedai jangan biasakan diri membeli jajan untuk anak-anak. Mereka akan meminta-minta lagi di kemudian hari.
  • Kawal pemakanan anak-anak dari segi pengambilan kalori, gula dan sebagainya.

 

Anak kami dah biasa makan dan minum, macam mana nak buat ye?

Nasihat kami mudah sahaja;

Mulakan dengan KURANGKAN minuman dan makanan manis untuk anak-anak khususnya minuman coklat. Sebab apa coklat sahaja?

1. Sebab jarang anak-anak minum neskafe, teh dan kopi.
2. Majoriti dirumah ada minuman coklat bukan?

Maka kurangkan dahulu. Jangan terus tak bagi sebab anak-anak akan memberontak kerana minuman manis telah sebati dengan diri mereka.

Ikuti pula dengan kurangkan pengambilan, minuman bergas, bergula, dan bersusu pekat (selain susu segar). Kemudian boleh ikut perlahan-lahan asingkan jajan, aiskrim dan gula.

Ambil masa sikit. Takpe, ikut pepatah mat salleh, “Better Late Than Never“.

Terangkan pada mereka makanan dan minuman itu tak elok untuk kesihatan. Tunjukkan kesan-kesan buruk yang terjadi pada diri mereka seperti gigi yang rosak, badan gemuk dan sebagainya.

ULANG
ULANG
ULANG
ULANG-ULANG Nasihat anak-anak. Jangan putus asa.

Lepas dan perlahan-lahan berjaya kurangkan, perlahan-lahan tarik pula. Lama-lama anda boleh ucap bye bye pada makanan dan minuman tersebut.

Bila dah berjaya, JANGAN sesekali dibawa masuk dalam rumah tayang depan anak. Mak ayah nak makan jangan makan depan anak. Pandai-pandai simpan. Kami tahu ramai ibu bapa memberikan anak-anak kecil mereka minuman malt coklat Mi*o.

Tahukah anda minuman malt coklat Mi*o tidak dibenarkan untuk diminum oleh anak-anak prasekolah (majoriti umur 5-6 tahun)?

Ini bukan rekaan. Pekerja lori Mi*o sendiri menyatakan minuman ini tidak boleh diminum oleh murid-murid prasekolah semasa mereka datang kat sekolah. Katanya nak minum juga itu tanggungjawab cikgu prasekolah yer.

Tapi kita dirumah masih menyajikan minuman tersebut untuk anak-anak kecil. Malah ada yang siap membawa bekal.

Coklat-coklat lain pun sama. KURANGKAN.

Coklat memang memberikan tenaga, sesuai untuk orang yang mahu kekal aktif. Tetapi dalam masa sama ia mengandungi gula yang tinggi. Kerana hakikatnya Koko Asli tidak semanis air coklat yang telah diproses. Mungkin OK untuk orang dewasa, tidak ok untuk anak-anak kecil.

BERINGATLAH

  • Elok makanan yang anda beri, maka eloklah perkembangan tubuh dan minda mereka.
  • Tak elok makanan yang anda beri, meranalah mereka.
  • Apa yang mereka makan mempengaruhi diri mereka.
  • Jangan tanya kenapa anak-anak anda susah masuk belajar – Malas, Degil, Hiperaktif.
  • Badan pula berisiko untuk Gemuk, Kencing Manis atau lainlain penyakit usia muda.

Tepuk dada, tanya diri sendiri makanan apa yang anda beri pada mereka sejak kecil. Jagalah kesihatan mereka semasa kecil ni. Kesian anak bila dah bersekolah nanti badan dah obes, belajar pun susah masuk, degil, takut-takut diejek.

Jiran-jiran, mak pak sedara, atau siapa saja yang baca tolonglah JANGAN BAGI ANAK-ANAK KAMI atau ANAK ORANG LAIN gula-gula, jajan apa benda tu semua. Kami nak tolak tak sampai hati.

Baca juga : Mencium Anak Ketika Mereka Tidur Menyebabkan Anak Menjadi Degil!

Jika anda merasakan info/perkongsian dari page Ibu Bapa Prihatin ini berguna, LIKE dan SHARE page tersebut agar mereka dapat kongsikan banyak lagi ilmu-ilmu Parenting daripada admin-admin yang mempunyai ilmu dan pengalaman dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak.

“Ramai Sebar, Ramai Dapat Manfaat”

Sumber : Ibu Bapa Prihatin